Домашній експеримент



Зважаючи на те, що ми зараз працюємо в умовах карантину, я розробила кілька практичних робіт. які можна виконати у домашніх умовах. Роботи можна знайти за посиланнями
Розділення сумішей 7 клас
Виготовлення водного розчину кухонної солі 7 клас
Дослідження властивостей та виявлення органічних сполук 9 клас


Домашній хімічний експеримент – це досліди, які учні самостійно виконують в домашніх умовах за завданням вчителя. Учні завжди з радістю виконують їх, оскільки в присутності інших членів сім`ї, дитина демонструє свої знання та вміння проводити експеримент.

Тема: Розділення сумішей. 
Дослід 1. Чи містить чай кофеїн.
Завдання: виділити кофеїн з чаю.
Мета експерименту: навчитися виділяти речовини у чистому вигляді.
Обладнання та реактиви: столова ложка, ступка, порцелянова чашка, лійка, листковий чай.
Методика проведення експерименту:
Візьміть дві столові ложки листового чаю. Перетріть його у ступці до дрібного порошку, потім всипте у суху порцелянову чашку для випаровування, яка зверху накриваються великою скляною лійкою, причому краї лійки повинні виходити за краї чашки приблизно на 1 см. Після цього слід нагрівати чашку над полум`ям пальника. Кофеїн сублімується й конденсується на лійці у вигляді білих кристалів.
Результати експерименту і висновки:
Зробіть висновок про спосіб виділення цієї речовини. На яких властивостях речовин він ґрунтується.
Дослід 2.  Завдання для Попелюшок.
Завдання: розділити суміш чорного перцю (меленого та горошком).
Мета експерименту: навчитися розділяти речовини за допомогою статичної електрики.
Обладнання: повітряна кулька, перець чорний (мелений і горошком).
Методика проведення експерименту: змішайте на листку паперу перець горошком і мелений. Підготуйте повітряну кульку, надуйте і потріть об шерстяну річ (наелектризуйте). Доторкніться кулькою до суміші перцю. За рахунок статичної електрики мелений перець притягується до кульки , а горошком – ні.
Результати експерименту і висновки:
Зробіть висновок. Які ще способи розділення сумішей в домашніх умовах ви знаєте.
Дослід 3. Завдання для ерудитів.
Завдання: розділити суміш масла (олії) і води.
Мета експерименту: навчитися розділяти неоднорідні суміші.
Обладнання і реактиви: дві склянки (різні за розміром), вода, масло (олія).
Методика проведення експерименту:
У тебе є дві склянки: в одній трохи масла (олії), у другій – трохи води. Склянка з  маслом (олією) більша. Як поміняти рідини місцями: масло (олію) в маленьку, а воду – у велику склянку? Іншої посудини під рукою у тебе немає.
Результати експерименту і висновки: Обміркуй послідовність своїх дій, опиши їх.
Дослід 4. Очищення забрудненої солі.
Завдання: розділити суміш кухонної солі і піску фільтруванням.
Мета експерименту: навчитися розділяти суміші способом фільтрування, виготовляти фільтр.
Обладнання і реактиви: кухонна сіль, пісок, вода, паперова серветка, лійка.
Методика проведення експерименту:
Приготуйте суміш кухонної солі з піском. Розчиніть її у воді. Що спостерігається? Виготовте фільтр із паперової серветки або фільтрувального паперу. Для цього складіть серветку учетверо, заокругліть краї. Відокремте 1\4 фільтра, вставте його у лійку і змочіть водою, щоб він щільно прилягав усією поверхнею до стінок лійки. Обережно наливайте рідину по стінках фільтра, а не на середину, щоб не пошкодити фільтр. Які зміни відбуваються з розчином у процесі фільтрування?
Результати експерименту і висновки: На яких фізичних властивостях піску і кухонної солі, що складали вихідну суміш, засновано їх розділення? Як називається розчин, що проходить крізь фільтр?
Дослід 5. Хроматографія.
Завдання: розділити суміш способом хроматографії.
Мета експерименту: розділити суміш двох забарвлених речовин.
Обладнання і реактиви: аркуш промокального паперу, фломастери різних коьорів, спирт.
Методика проведення експерименту:
Візьміть невеликий аркуш промокального паперу і посередині аркуша намалюйте невелику пляму  фломастером. Поверх цієї плями намалюйте ще одну тільки фломастером іншого кольору. Тепер капніть на середину плями кілька крапель спирту або одеколону. Пляма спирту почне «розповзатися» в різні боки і «потягне» за собою молекули барвників, які використовувалися для виготовлення фломастерів. Причому барвники різних кольорів «повзтимуть» по паперу з різню швидкістю, і в результаті вийде два окремих кружечки, якраз тих кольорів, які ви використовували для нанесення плям. У такий спосіб  можна розділити велику кількість сумішей, особливо забарвлених. Цей метод називається хроматографією.
Результати експерименту і висновки: замалюйте результати доліду. На яких властивостях речовин грунтується цей спосіб розділення.
Дослід 6.  Склад грунту.
Завдання: доведи, що грунт – це суміш.
Мета експерименту: дослідити склад грунту.
Обладнання: грунт, вимірювальний посуд, склянка, смужка паперу, лінійка.
Методика проведення експерименту: 
Грунт складається з розчинних і нерозчинних речовин. Розчинних речовин  у грунті дуже мало. Серед нерозчинних у грунті є: пісок, глина, перегній, інші речовини у вигляді різноманітних за розмірами камінчиків.
Проведи дослід: вздовж склянки (ємкість 200 мл) приклей смужку білого паперу довжиною 10 – 12 см. Візьми грунт, очисти його від гілочок і листя, висуши за кімнатної температури. У вимірювальний циліндр помісти до 20 г грунту, долий 180 мл води, добре перемішай вміст склянки і постав відстоюватись. Спостерігай в якій послідовності осаджуються частки грунту: дрібні камінці, пісок, шматочки глини, перегній. Через 20 – 25 хвилин виміряй висоту кожного шару  осаду, який утворився.

Результати експерименту і висновки: Намалюй те, що ти побачив та підпиши шари різних речовин. 

Комментарии