Зважаючи на те, що ми зараз працюємо в умовах карантину, я розробила кілька практичних робіт. які можна виконати у домашніх умовах. Роботи можна знайти за посиланнями
Розділення сумішей 7 клас
Виготовлення водного розчину кухонної солі 7 клас
Дослідження властивостей та виявлення органічних сполук 9 клас
Домашній хімічний експеримент – це досліди, які учні самостійно виконують в домашніх умовах за завданням вчителя. Учні завжди з радістю виконують їх, оскільки в присутності інших членів сім`ї, дитина демонструє свої знання та вміння проводити експеримент.
Тема: Розділення сумішей.
Дослід 1. Чи містить чай кофеїн.
Завдання: виділити кофеїн
з чаю.
Мета
експерименту: навчитися виділяти
речовини у чистому вигляді.
Обладнання
та реактиви: столова ложка, ступка,
порцелянова чашка, лійка, листковий чай.
Методика
проведення експерименту:
Візьміть
дві столові ложки листового чаю. Перетріть його у ступці до дрібного порошку,
потім всипте у суху порцелянову чашку для випаровування, яка зверху
накриваються великою скляною лійкою, причому краї лійки повинні виходити за
краї чашки приблизно на 1 см .
Після цього слід нагрівати чашку над полум`ям пальника. Кофеїн сублімується й
конденсується на лійці у вигляді білих кристалів.
Результати
експерименту і висновки:
Зробіть висновок про спосіб виділення цієї речовини. На
яких властивостях речовин він ґрунтується.
Дослід 2. Завдання для Попелюшок.
Завдання: розділити суміш чорного
перцю (меленого та горошком).
Мета
експерименту: навчитися розділяти
речовини за допомогою статичної електрики.
Обладнання:
повітряна кулька, перець чорний (мелений
і горошком).
Методика
проведення експерименту: змішайте на
листку паперу перець горошком і мелений. Підготуйте повітряну кульку, надуйте і
потріть об шерстяну річ (наелектризуйте). Доторкніться кулькою до суміші перцю.
За рахунок статичної електрики мелений перець притягується до кульки , а
горошком – ні.
Результати
експерименту і висновки:
Зробіть висновок. Які ще способи розділення сумішей в
домашніх умовах ви знаєте.
Дослід 3. Завдання для ерудитів.
Завдання: розділити суміш масла (олії) і води.
Мета
експерименту: навчитися розділяти неоднорідні
суміші.
Обладнання
і реактиви: дві склянки (різні за
розміром), вода, масло (олія).
Методика проведення
експерименту:
У тебе є дві склянки: в одній трохи масла (олії), у другій – трохи води. Склянка
з маслом (олією) більша. Як поміняти рідини місцями:
масло (олію)
в маленьку, а воду – у велику склянку? Іншої посудини під рукою у тебе немає.
Результати експерименту і
висновки: Обміркуй послідовність своїх дій, опиши їх.
Дослід 4. Очищення забрудненої солі.
Завдання: розділити суміш кухонної солі і піску фільтруванням.
Мета
експерименту: навчитися розділяти суміші
способом фільтрування, виготовляти фільтр.
Обладнання
і реактиви: кухонна сіль, пісок, вода, паперова серветка, лійка.
Методика
проведення експерименту:
Приготуйте суміш кухонної солі з піском. Розчиніть її у
воді. Що спостерігається? Виготовте фільтр із паперової серветки або
фільтрувального паперу. Для цього складіть серветку учетверо, заокругліть краї.
Відокремте 1\4 фільтра, вставте його у лійку і змочіть водою, щоб він щільно
прилягав усією поверхнею до стінок лійки. Обережно наливайте рідину по стінках
фільтра, а не на середину, щоб не пошкодити фільтр. Які зміни відбуваються з
розчином у процесі фільтрування?
Результати
експерименту і висновки: На яких
фізичних властивостях піску і кухонної солі, що складали вихідну суміш,
засновано їх розділення? Як називається розчин, що проходить крізь фільтр?
Дослід 5.
Хроматографія.
Завдання: розділити суміш способом хроматографії.
Мета
експерименту: розділити суміш двох
забарвлених речовин.
Обладнання
і реактиви: аркуш промокального паперу,
фломастери різних коьорів, спирт.
Методика
проведення експерименту:
Візьміть
невеликий аркуш промокального паперу і посередині аркуша намалюйте невелику
пляму фломастером. Поверх цієї плями
намалюйте ще одну тільки фломастером іншого кольору. Тепер капніть на середину
плями кілька крапель спирту або одеколону. Пляма спирту почне «розповзатися» в
різні боки і «потягне» за собою молекули барвників, які використовувалися для
виготовлення фломастерів. Причому барвники різних кольорів «повзтимуть» по
паперу з різню швидкістю, і в результаті вийде два окремих кружечки, якраз тих
кольорів, які ви використовували для нанесення плям. У такий спосіб можна розділити велику кількість сумішей,
особливо забарвлених. Цей метод називається хроматографією.
Результати
експерименту і висновки: замалюйте
результати доліду. На яких властивостях речовин грунтується цей спосіб
розділення.
Дослід 6. Склад грунту.
Завдання: доведи, що грунт – це суміш.
Мета
експерименту: дослідити склад грунту.
Обладнання:
грунт, вимірювальний посуд, склянка,
смужка паперу, лінійка.
Методика проведення
експерименту:
Грунт складається з розчинних і
нерозчинних речовин. Розчинних речовин у
грунті дуже мало. Серед нерозчинних у грунті є: пісок, глина, перегній, інші
речовини у вигляді різноманітних за розмірами камінчиків.
Проведи дослід: вздовж склянки (ємкість
200 мл) приклей смужку білого паперу довжиною 10 – 12 см . Візьми грунт, очисти
його від гілочок і листя, висуши за кімнатної температури. У вимірювальний циліндр помісти до 20 г грунту, долий 180 мл
води, добре перемішай вміст склянки і постав відстоюватись. Спостерігай в якій
послідовності осаджуються частки грунту: дрібні камінці, пісок, шматочки глини,
перегній. Через 20 – 25 хвилин виміряй висоту кожного шару осаду, який утворився.
Результати експерименту і
висновки: Намалюй
те, що ти побачив та підпиши шари різних речовин.
Комментарии
Отправить комментарий